عضویت در کانال تلگرامی سایت

تبلیغات


در صورت ناقص بودن مطلبی لطفا به منبع ذکر شده آن در پایین مطلب مراجعه نمایید

دلایل گشادی واژن، چیست و آیا طبیعی است؟

زمانیکه به محدوده واژن و روابط زناشویی ورود پیدا می کنیم، احتمالا سر و کله یه سری افسانه ها و تصورات غلط هم پیدا می شه. بعنوان مثال برخی از مردم اعتقاد دارند واژن ممکنه شل بشه و میزان انعطاف پذیری خودشو برای همیشه از دست بده! اما حقیقت چیز دیگری است و گشادی واژن به صورت دائمی صحت چندانی نداره.

ماهیت واژن چیست؟
واژن شما خاصیت الاستیک داره، به این معنی که می تونه برای اجسام ورودی مثل آلت تناسلی مردان کش پیدا کنه و البته برای زایمان طبیعی و خروج کودک!
اما این افزایش سایز و کش اومدن زمان زیادی نمی بره که می تونه به سایز و اندازه اولیه بازگرده.
واژن ممکنه بواسطه زایمان و افزایش سن دچار شل شدگی بشه اما در حالت کلی عضلات قابلیت بازگشت به حالت اول رو دارند، درست مثل نوار لاستکی!
چطور یک واژن تنگ ممکنه نشونه ای از یک وضعیت نگران کننده باشه؛ که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

شکستن خرافات و افسانه ها
اولین نکته مهم اینه که واژن به خودی خود گشاد نیست و چیزی با عنوان واژن گشاد نداریم. اما در طول زمان و با افزایش سن و زایمان های طبیعی ممکن واژن دچار تغییراتی بشه، اما اینها دلیلی بر گشادی دائمی نیست.
هجویات زیادی وجود داره که اذعان دارند، ارتباط زیاد یک زن با همسر و یا شریک جنسی خود موجب گشادی واژن نمی شه، اما اگر یک زن چندین شریک جنسی داشته باشه به این عارضه مبتلا خواهد شد.
اما حقیقت قابل استناد این نیست که شما با چند نفر رابطه داشته اید و یا چه مدل رابطه ای داشته باشید، در کل عمل دخول دلیلی بر از بین رفتن خاصیت کشسانی واژن نمی باشد.

واژن تنگ لزوما چیز خوبی نیست
در اینجا باید دقت نظر داشته باشید که واژن خیلی تنگ هم می تونه نشونه ای از یک مشکل اساسی باشه و اینکه شما در حین انجام رابطه احساس درد و ناراحتی کنید موضوع خوشایندی نیست.
عضلات واژن شما به طور طبیعی همزمان با تحریک شدن، ریلکس می شه، حال تصور کنید بدن علاقه ای به مقاربت و نزدیکی نداشته باشه و به لحاظ فیزیکی و روحی تحریک نشه، در این شرایط واژن آمادگی لازم را نخواهد داشت و هیچ مایع روان کننده ای هم ترشح نخواهد شد.
در ادامه اگر عضلات واژن خیلی تنگ باشند یک همبستری سخت و ناکامل صورت می گیره که اگر این تنگی خیلی حاد باشه نشونه ای از واژینیسم می باشد. این یک اختلال فیزیولوژیک قابل درمان است که از هر 500 زن یک نفر به آن دچار می شود.
واژینیسم دردی است که قبل یا حین رابطه جنسی بوجود می یاد. به این معنی که مقاربت جنسی، معاینه فیزیکی زنان و یا قرار دادن تامپون همگی سبب بروز درد و ناراحتی می شوند.
به هر ترتیب اگر حس می کنید علائمی از این اختلال را دارید نزد پزشک برید، معمولا متخصصین در این شرایط تمرینات کگل و کف لگن و یا تزریق بوتاکس را برای آرام کردن ماهیچه ها توصیه می کنند.

واژن در طول زمان تغییر خواهد کرد؟
تنها دو مورد می تونه در میزان کشسانی واژن شما تاثیر گذار باشه، یکی عامل سن و دیگری زایمان طبیعی و مهمه بدونید رابطه جنسی زیاد و یا کمبود رابطه زناشویی دلیلی بر گشادی واژن نخواهد بود.
با گذشت زمان عوامل سن و زایمان طبیعی از عوامل مهم در گشای واژن هستند و زنانی که بیش از یک زایمان طبیعی داشته اند شانس بیشتری برای این اختلال دارند. از طرف دیگه افزایش سن و پیری بدون اینکه شما زایمان طبیعی داشته باشید هم می تونه به تنهایی از خاصیت کشسانی این ناحیه کم کنه.

سن
همگام با ورود به سن 40 سالگی ممکنه شما شاهد تغییراتی در خاصیت کشسانی واژن شوید که عمده دلیل اون کاهش سطح استروژن و شروع دوران یائسگی می باشد.
به عبارت دیگه کاهش مقدار استروژن یعنی بافت واژن دچار تغییرات زیر خواهد شد:
باریکتر می شه
خشک تر می شه
کمتر اسیدی می شه
خاصیت کشسانی و انعطاف پذیریش کمتر می شه
و حتی این تغییرات با شروع دوران یائسگی حتی ممکنه بیشتر هم شود.

زایمان
می دونیم که در زایمان طبیعی واژن بایستی به اندازه ای باز و کشیده شود که کودک بتونه از کانال زایمان خارج بشه.
بنابراین با هر بار زایمان طبیعی عضلات واژن قدری بیشتر دچار شل شدگی می شن. در این بین تمریناتی خاص عضلات لگن وجود داره که قبل و بعد از زایمان می تونید انجام بدید.

چطور می توان عضلات واژن را تقویت کرد؟
تمرینات لگن یک راه عالی برای تقویت عضلات کف لگن است که کمک به سایر نواحی از جمله مثانه، رکتوم، روده کوچک و رحم هم می کنه.
زمانیکه عضلات کف لگن بواسطه افزایش سن و یا زایمان طبیعی تضعیف می شه ممکن است:
بی اختیاری در نشت باد معده و ادرار
احساس نیاز مداوم به ادرار کردن
تجربه درد در طول رابطه جنسی
بروز درد در ناحیه لگن
در این خصوص تمرینات کف لگن برای درمان بی اختیاری ادرار خفیف می تونه مفید باشه اما برای زنانی که ناتوانی شدید ادراری دارند موثر نیست.

در ادامه چندین روش مخصوص برای تقویت عضلات کف لگن را مرور خواهیم کرد
ورزش لگن

باید بدونید این تمرینات رو در هر حالتی نشسته و یا خوابیده می تونید انجام بدید. اما اگر به پشت دراز بکشید و برای شروع عضلات این نواحی را درست مثل وقتی که قصد دارید تا ادرار خود را محبوس کنید؛ نگه دارید و سپس 5 ثانیه آزاد باشید، انجام دهید ایده آل است. پس از مدتی می تونید زمان این تمرینات رو به 10 ثانیه اقباض و 10 ثانیه رهایی برسونید که عالی است. این تمرینات رو 5 تا 10 بار در طول روز انجام دهید.
شیب لگن خاصره
به پشت دراز بکشید. زانوها را خم نموده و پاها رو صاف بر روی زمین دراز کنید. هوا را با نفس کشیدن به داخل دهید و اجازه دهید که شکمتان منبسط شود. هوا را بیرون فرستاده و در حالی که باسن خود را بر روی زمین نگه می دارید، بخش پایینی کمر خود (دنبالچه) را به سمت نافتان بلند کنید. در بالای شیب، باسن خود را سفت نموده و سپس رها کنید. این حرکت را هشت تا 10 مرتبه تکرار نمایید.
تحریک الکتریکی عضلات
با استفاده از یک پروب جریان الکتریکی به لگن شما وارد می شود، که موجب تقویت عضلات این ناحیه می گردد. این روش باید هر 4 روز یکبار به مدت چند هفته تکرار شود.

کلام پایانی
فراموش نکنید که گشادی واژن یک افسانه و داستانه و واژن تنها در صورت زایمان طبیعی و افزایش سن دچار افتادگی و شلی می شه که می تونید با مراجعه به موقع به پزشک و انجام یه سری تمرینات از این عارضه جلوگیری نمایید

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار